Державний банк ввів цілий ряд обмежувальних заходів. Клієнти державного ПриватБанку стали масово скаржитися на цілий ряд обмежень з боку найбільшого банку країни.
Це стосується, як затягування платежів і відмови зараховувати кошти через Приват24, так і блокування карт і відмов в обслуговуванні з незрозумілих причин.
Виходячи зі скарг, можна виділити 5 типових ситуацій, при яких “ПриватБанк” обмежує своїх клієнтів.
1. “ПриватБанк” порівнює надходження на карти фізосіб з їх доходами, зазначеними в анкеті
Потенційно це самий проблемний момент для багатьох клієнтів. Так, карти “ПриватБанку” та система “Приват24” часто використовується для перерахування тіньових доходів, зокрема, “чорних”, тобто неофіційних, зарплат.
Поки тотальної перевірки на цей рахунок немає, але деякі клієнта “потрапляють”.
Так, в банку можуть зажадати надати підтверджуючі документи по джерелу надходження коштів за операціями, якщо вони не відповідають рівню доходів, вказаною в анкеті. І, якщо таких документів не буде, відмовити у випуску нової карти або ж заблокувати діючу.
При цьому, мова йде не про суми, які потрапляють під фінмоніторинг (з 28 квітня 2020 року, обов’язковому моніторингу підлягають лише операції від 400 тисяч кожна). А про набагато менші суми, але які не збігаються з даними про доходи в анкеті.
2. Затягування платежів, які люди проводили через Приват24.
Зазвичай платежі проходять досить оперативно: до 10-15 хвилин при перерахуванні з карти на карту. А також день-в день або на наступний робочий день, якщо мова йде про перерахування юрособі. Але зараз гроші стали “ходити” по 3 дні.
Відповідно до закону про платіжні системи, в Україні дозволено проводити платежі до 3 днів. Однак за фактом так довго гроші ходять рідко.
Хоча якщо у банку виникли підозри при проведенні фінансового моніторингу, то він може блокувати ту чи іншу транзакцію.
3. ПриватБанк блокує карту, якщо клієнт не проходить регулярну ідентифікацію.
Подібних історій безліч – людині блокують карту без попередження, і обіцяють розблокувати тільки, якщо він пройде ідентифікацію.
Так, банк включив ще одне правило фінансового моніторингу: власник рахунку повинен мінімум раз на рік (іноді – двічі на рік) проходити повторну ідентифікацію: знову надавати паспорт і податковий код, а також заповнювати анкету, в якій оновлювати дані про місце роботи та розмір своїх доходів.
Тому банкіри радять регулярно перевіряти повідомлення в Приват24.
4. ПриватБанк блокує рахунки, якщо на них падають непідтверджені або підозрілі, з точки зору банку, платежі.
Аналогічний підхід, якщо грошовий переказ на рахунок клієнта “ПриватБанку” надходить і підозрілого, з точки зору фінансистів, джерела.
У подібних ситуаціях практично неможливо добитися пояснення причини блокування.
5. ПриватБанк став відмовляти людям в обслуговуванні.
Людині можуть без пояснення закрити рахунок і відмовити в обслуговуванні в подальшому. Ні причин такої поведінки, ні будь-яких деталей навіть не пояснять.
В кожному окремому випадку, людина може оскаржувати дії Приватбанку в суді. Але відразу потрібно готуватися до затяжної тяжбі на кілька років. Тому можна вибирати альтернативні методи боротьби з діями фінансистів.
Робочими вважається два варіанти:
– Описати свою проблему з максимум деталей на розкручених банківських форумах, на яких акредитовано “ПриватБанк” та може досить оперативно реагувати на скарги, які шкодять репутації.
– Звертатися зі скаргою до Національного банку, який з недавніх пір зацікавився захистом прав споживачів і став сильніше тиснути на фінустанови, що порушують права клієнтів.
“Найбільш ефективним способом є письмова скарга в Національний банк України. Під час перевірки за скаргою буде витребувана вся інформація з ПриватБанку, і, в разі наявності порушень закону, банк буде притягнутий до відповідальності. Термін перевірки займе близько місяця, на відміну від судового процесу, який може затягнутися на кілька років “, – порадив адвокат юркомпанії” Riyako and Partners “Микола Максимов.