Пори заяви про масштабні підготовки всіх мобільних операторів до відключення світла і закупівлю генераторів, на справі вони виявилися не готовим до цього. Адже якість інтернету і зв’язку зараз дуже плачевна коли починають відключати електроенергію.
Відповідні скарги користувачі залишають на офіційних сторінках “Київстару”, Vodafone та lifecell. Своєю чергою представники всіх трьох операторів повідомляють, що визнають наявність складнощів і водночас намагаються вирішити проблемні питання якомога оперативніше та якісніше.
Виявляється, зараз, коли путінські війська посилили обстріли, українці через поганий зв’язок не завжди вчасно можуть прочитати про оголошення повітряної тривоги.
Наприклад, нещодавно на сторінці “Київстару” один з користувачів залишив таке повідомлення: “І не знаєш, чи є повітряна тривога, чи ні, а біжиш до укриття лише тоді, коли вибухають ракети”.
На офіційній сторінці “Vodafone Ukraine” один з користувачів поскаржився, що мобільний Інтернет зникає одразу після відключення світла.
Скаржаться на зв’язок і абоненти lifecell. “Відключають енергію на 12 годин – і зв’язок зникає. Майже одразу. Коломийський район”, –залишив відгук один з абонентів.
Журналісти TCH запитали у кожного з цих операторів, які зараз у них є складнощі з мобільним зв’язком і мобільним Інтернетом, як ці труднощі вирішуватимуться та чи не загостряться вони і як самотужки в домашніх умовах можна хоч якось покращити якість зв’язку.
Київстар попередив про свої складнощі
У “Київстар” повідомили, що компанія постійно збільшує парк генераторів і літієвих акумуляторів для посилення стійкості своєї мережі зв’язку під час блекаутів.
“Від початку повномасштабного вторгнення компанія замінила на базових станціях мобільного зв’язку 115 тисяч літієвих акумуляторів, які використовуються як резервне джерело живлення під час блекаутів. Тому може забезпечити роботи телеком-обладнання без електроенергії до 4 годин і більше“, – повідомили в компанії
Там додали: “Київстар також обладнав 23 тисячі багатоповерхових будинків джерелами безперебійного живлення для забезпечення роботи послуги “Домашній інтернет” у разі відключення електроенергії”.
Водночас у компанії визнали, що технічно неможливо забезпечити якісний зв’язок та інтернет для кожного користувача за відсутності електроживлення на базових станціях технічно неможливо.
“На жаль, навіть попри всі зусилля співробітників “Київстару”, підключити до автономної генерації всі без винятку об’єкти телеком-мережі технічно неможливо. Крім того, після чотирьох годин роботи акумулятор повністю розряджається і вимагає не менше 8 годин стабільного електроживлення для повного перезаряджання. Тому у випадках, коли відключення електроенергії є масштабними й довготривалими, компанія змушена встановлювати пріоритети в забезпеченні базових станцій генерувальними потужностями”, – резюмують зв’язківці.
Vodafone: ситуація непроста, але перспективи є
У Vodafone про роботу своєї мережі в нинішніх реаліях відповіли, що хоч і постійно вдосконалюють якість послуг, але подекуди ситуація теж не з простих.
«100% базових станцій оснащені акумуляторами. Тому вони мають перейти на роботу від акумулятора протягом короткого часу. Це в теорії. На практиці все залежить від поточного стану акумулятора – наприклад, не було час підзарядки з моменту останнього вимкнення електроенергії, оскільки зарядка може тривати до 6 годин залежно від типу батареї», – повідомляють у прес-службі оператора.
Vodafone додав: “Найвразливішими є акумулятори старого типу, які не були розраховані на часті тривалі відключення. Тому протягом останніх двох років були встановлені нові літій-ферумного типу батареї (LiFePO4), які краще справляються з частими перебої в електропостачанні.Такі батареї набагато краще пристосовані до важких умов експлуатації за частих і тривалих відключень електропостачання та здатні забезпечувати в 13 разів більше циклів заряджання“.
Lifecell: проблеми теж є, як і перспективи
Компанія також визнає труднощі через знеструмлення і вони стосуються багатьох абонентів. Але водночас компанія намагається вирішити наявні проблеми за допомогою акумуляторів і генераторів.
“Знеструмлення по всій країні суттєво впливають на роботу базових станцій, оскільки всі мережі мобільного зв’язку плануються та будуються протягом багатьох років з урахуванням безперервного фіксованого електропостачання.Коли електроенергія зникає, то інфраструктура мобільних операторів стає залежною від батарей і генераторів, які потребують постійного підзаряджання та заправки. Для повного заряду батарей необхідно щонайменше 4 години стаціонарного живлення, а для живлення однієї базової станції від генератора необхідно до 50 літрів дизельного пального на добу. Люди, які привезуть, підключать (у випадку портативного генератора) і регулярної заправки”, – пояснює пресслужба цього мобільного оператора.
Там додають: “Виходячи з цього, забезпечувати роботу мережі під час тривалих знеструмлень від альтернативних джерел живлення з такою якістю зв’язку, як від стаціонарного живлення, фізично неможливо, адже lifecell має близько 10 тисяч базових станцій по всій Україні. Тому насамперед ми забезпечили автономним живленням критичну інфраструктуру, вузлові технологічні майданчики, які в разі знеструмлень надають зв’язок для більшої частини абонентів lifecell.
За даними компанії, вони намагаються планувати автономне забезпечення живленням свого обладнання так, щоб під час знеструмлень зв’язок залишався доступним для більшості абонентів в усіх регіонах
Як покращити якість зв’язку та мобільного Інтернету самотужки
Представники кожного з операторів мають низку порад для своїх абонентів щодо того, як у домашніх умовах покращити якість зв`язку.
“Ось кілька порад для зменшення навантаження на мережу: вимикайте автозавантаження медіа, встановлюйте низьку якість для перегляду відео; надавайте перевагу SMS-повідомленням і месенджерам. Це допоможе базовим станціям працювати довше й забезпечувати зв’язок, який може бути критично важливим, наприклад, для виклику екстрених служб. Для власників сучасних смартфонів ми рекомендуємо використовувати VoWiFi (Voice over Wi-Fi) для дзвінків. Ця технологія актуальна для тих, хто перебуває у приміщенні з Wi-Fi, який працює, але без мобільного покриття. Частині абонентів уже підключена ця послуга. Також нагадаємо, що коли немає можливості використовувати сигнал свого мобільного оператора, абоненти можуть скористатися національним роумінгом, тобто переключитися на мережу інших операторів”, – радять мобільні оператори своїм абонентам
Є різноманітні підсилювачі сигналу, та вони не рекомендуються регулятором, адже створюють перешкоди в радіоефірі.