Компанія Rakuten поділилася шістьма найбільш типовими ознаками, які допоможуть користувачам розпізнати шахрайські повідомлення у Viber.
Як зазначили у компанії, вони провели опитування у користувачів Viber, згідно з яким понад 60% українців зіштовхувалися з кібер- або телефонним шахрайством. Також близько 40% опитаних відповіли, що намагаються краще орієнтуватися у питаннях цифрової безпеки.
Основний метод боротьби з шахраями користувачів Viber — блокування. Щоб заблокувати підозрілий чат, потрібно натиснути на іконку інформації (для Android) або на назву чату (для iOS) у верхній частині екрана — вибрати «Інформація про чат» та натиснути «Заблокувати цей контакт». Можна також увімкнути функцію автоматичного перенесення повідомлень від незнайомців до окремої папки: у меню «Додатково» обрати «Параметри» → «Конфіденційність» → «Запити на повідомлення».
Також слід зазначити, що на платформі Nadiyno.org є інтерактивний тест на цифрову пильність. Це безкоштовна ініціатива з підвищення рівня кібербезпеки серед українців. У тесті — 10 діалогів із прикладами шахрайства у Telegram. Завдання — визначити, хто з учасників діалогу шахрай. У компанії зазначають, що це не просто гра, а корисний інструмент навчання уникненню онлайн-пасток.
Rakuten Viber нагадує про шість ключових ознак, які можуть надходити від зловмисників, та на що варто звернути увагу.
Граматичні помилки
Повідомлення шахраїв часто містять помилки в орфографії, пунктуації, структурі речень. Якщо текст виглядає сумбурно, з помилками та закликами до термінової дії без зрозумілого пояснення — імовірно, це шахраї.
Тиск і нагальність
Шахраї зазвичай не починають діалогу, а одразу вимагають щось зробити. Це створює ефект несподіванки та тиску, змушуючи реагувати емоційно. Вони не дають часу на обдумування, погрожуючи «втратою вигоди», «доступу» чи «проблемами».
Повідомлення від імені знайомого
Звернення по допомогу нібито від друга може виглядати переконливо. У таких випадках не поспішайте допомагати — краще зателефонуйте людині особисто. Якщо у відповідь на ваші запитання співрозмовник ухиляється — це підозріло.
“Банк” надсилає повідомлення
Повідомлення про блокування рахунку чи списання коштів можуть імітувати офіційні запити. Мета — виманити ваші особисті дані. Ніколи не повідомляйте PIN-код. У разі сумнівів зв’яжіться безпосередньо з банком через офіційні канали.
Обіцянки швидкого прибутку або виграшу
Призи, бонуси, підозріло легкий заробіток — часті пастки шахраїв. Перш ніж вірити, перевірте, чи існує така компанія або конкурс в реальності.
Сумнівні посилання та файли
Ніколи не відкривайте файли чи посилання від незнайомців, особливо якщо це невідомий домен або незвичне розширення файлу. Якщо вже перейшли за посиланням — не вводьте особисті дані й не передавайте контактну інформацію.